Koton – Din Turcia, with Love… (Partea II)

După cum am menționat în articolul anterior, în anul 2007, 150 de magazine Koton existau la nivel mondial. În 2009, cu un total de 210 magazine în întreaga lume, Koton ocupa locul 26 în “Top 100 cele mai valoroase branduri din Turcia”, clasament realizat de revista Capital.

Și pentru că un brand care dorește să își creeze o reputație în domeniul modei are și o stație proprie de radio, Koton a bifat cu succes și acest aspect. Se întâmpla în anul 2010, iar obiectivul principal era acela de a crea o atmosferă pozitivă în rândul clienților, dar și al angajaților.

Un an mai târziu, Koton a urmat o nouă o direcție în fashion, pe cât de dinamică, pe atât de fascinantă: brandul a lansat prima colecție de costume de baie. Imaginea acesteia a fost modelul de renume internațional Alessandra Ambrosio, care colaborează și cu Victoria’s Secret. În același an, au fost lansate pentru prima dată colecția pentru copii și cea XXL.

Succesul Koton nu a trecut neobservat în cadrul marilor evenimente de profil. Astfel, în 2008, în cadrul celebrului eveniment MAPIC Cannes, Koton primește premiul pentru categoria “The Retail Succes Story”. MAPIC este unul dintre cele mai importante evenimente din industria retailului, fiind considerat un Oscar în acest domeniu. În anul 2009, Gülden și Yilmaz Yilmaz au fost desemnați “Antreprenorii Anului” în cadrul concursului cu același nume organizat în Turcia de către Ernst & Young. Tot în 2009, în cadrul Congresului Mondial de Retail, care a avut loc în Spania și la care participă anual peste 1.100 de companii din 46 de țări, Koton a fost selectat ca brand finalist la categoriile “Retail Innovation” și “Multimarket Retail”. În același an, voturile a peste 2.000 de oameni de afaceri și lideri de opinie din Turcia i-au adus co-fondatoarei Koton, Gülden Yilmaz, marele premiu în cadrul competiției organizate de revista Economist – “Femeia Antreprenor a Anului”.

Unul dintre secretele din spatele succesului Koton îl reprezintă strategia orientată către client, vizibilă încă din primele zile de existență a magazinului. Această abordare i-a ajutat pe cei doi fondatori să înțeleagă nevoile publicului: modă la un raport calitate-preț rezonabil, prezentată într-un spațiu destins, relaxant. Pentru a stabili strategia de expansiune, managementul companiei a recurs la o modalitate de research inedită. “Am realizat un studiu de piață de mare anvergură, în cadrul căruia am intervievat față în față 24.000 de persoane, lucru nou la acea vreme în Turcia.”, susține Yilmaz Yilmaz.

Un alt aspect care caracterizează succesul Koton îl reprezintă diversitatea colecțiilor propuse – îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii. Acestea sunt îmbogățite anual cu noi linii vestimentare, cum ar fi cele pentru plajă sau party.

Din departamentul de design al Koton fac parte 100 de persoane. Designerii Koton călătoresc în întreaga lume, vizitând târguri de profil și căutând mereu noi surse de inspirație. Având în vedere că nevoile publicului variază în funcție de orientările culturale ale regiunii din care acesta face parte, designerii Koton au sarcina de a crea și colecții personalizate, adaptate piețelor pe care activează compania. De exemplu, pentru țări ca Rusia sau Dubai, Koton lansează colecții exclusive.

În Turcia, colecțiile Koton de tip capsulă* sunt un adevărat fenomen. De-a lungul anilor, cunoscuți designeri, precum Hakan Yildirim, Bora Aksu sau Jean-Pierre Braganza, au creat colecții care au cucerit rapid publicul. O altă colecție creată special pentru clienții din Turcia și care reprezintă un adevărat cult pentru publicul de aici este o serie de tricouri cu imagini ale marilor artiști din Turcia.

Obiectivul Koton este acela de a rămâne un “jucător” important pe piața de fast fashion. “Punctul nostru forte constă în faptul că nu doar piesele de tip basic au prețuri accesibile, ci și cele din cadrul colecțiilor nou lansate, iar acest fapt ne deosebește de competitorii noștri.”, consideră co-fondatorul Koton, Yilmaz Yilmaz.

Koton se concentrează pe piața internațională, dar brandul rămâne puternic înrădăcinat în Turcia. În sediul din Istanbul al companiei sunt găzduite diverse evenimente, cum ar fi competițiile pentru bloggerii de fashion.

Un studiu realizat de Turkish Council of Shopping Centers a scos în evidență faptul că, în 2012, Koton a fost brandul preferat de majoritatea publicului din mall-uri. Cu siguranță, la atingerea acestei performanțe și la succesul global al brandului Koton a contribuit și campania pentru colecția toamnă/iarnă 2012, a cărei imagine au fost Alessandra Ambrosio și fiica ei, Anja.

koton_alessandra_ambrosio

“Nu a fost un drum ușor, dar a fost unul plin de satisfacții. Am avut și vom continua să avem potențialul de a crește. Acesta este un fragment inevitabil al poveștii Koton.”, susține cu mândrie Yilmaz Yilmaz.

koton_iuliusmall_timisoara

* O colecție de tip capsulă reprezintă un set de obiecte vestimentare, de exemplu 6 până la 12 piese, create de obicei de același designer și care, combinate între ele, pot produce peste 20 de outfit-uri diferite.

 

TI-A PLACUT? CITESTE SI:

8 Comments

  1. In Turcia sunt magazine Koton la tot pasul. E fain sa le vizitezi, desi farmecul Turciei sunt bazarele. mai ales The Grand bazaar din Istanbul…

    • Așa este. Marele Bazar din Istanbul face parte din istoria și cultura Turciei. Eu am vizitat Istanbulul în 2007 și pe atunci nu știam nimic de Koton. 🙁 Bazarul era baza. :-))))) Totuși, dacă ar fi să mai merg o dată, mi-ar plăcea să văd magazinul Koton așa cum arată la “mama” lui acasă.

  2. la noi nu prea am vazut reclame la koton. ma refer la bannerele de pe cladiri. in alte tari se promoveaza puternic, din cate am vazut. Oricum, e un magazin fain si cumpar de fiecare data cu placere. 🙂

  3. Ar fi fain sa existe si o carte, scrisa in limba romana, un fel de colectie cu istoria marilor branduri ale lumii.

Leave a Reply