Koton – Din Turcia, with Love… (Partea I)

Pentru că de acum îl avem și în Timișoara, în Iulius Mall, m-am gândit să vă spun mai multe despre Koton, brandul de fashion no. 1 în Turcia. În prezent, Koton are 4.600 de angajaţi şi 377 de magazine, în 25 de ţări. În fiecare an, Koton lansează peste 20.000 de modele, înglobate în peste 50 de colecții vestimentare. Dar care e povestea Koton? Cum a atins succesul în modă și cine sunt responsabili pentru această performanță? Urmează două articole despre un brand care se extinde puternic pe piața din România.

În urmă cu 27 de ani, doi tineri din Istanbul, Yilmaz Yilmaz, ofițer naval, și șoția sa Gülden, profesoară, au luat o decizie care le-a schimbat viața: au decis să investească într-un domeniu complet nou pentru ei – domeniul textil. Astfel, în vara anului 1988, ei au deschis un magazin modest, cu o suprafață de doar 25 mp, într-o zonă pitorească din partea asiatică a Istanbulului. Bugetul alocat fiind unul modest, nici măcar rafturile din interior nu erau noi. Ele au fost cumpărate de la un magazin alăturat care a intrat în renovare. “Ne-am dat trei luni pentru a reuși, altfel urma să ne întoarcem la vechile noastre îndeletniciri.”, a declarat Yilmaz Yilmaz pentru globalblue.com.

koton_logo

Acest lucru nu s-a întâmplat însă. Până la sfârșitul verii, afacerea a depășit așteptările celor doi fondatori, iar micul magazin din cartierul Kuzguncuk a devenit în scurt timp un adevărat fenomen. Femei din întreg Istanbulul vizitau zilnic magazinul pentru a descoperi noi produse. Colecția cuprindea piese de vestimentație de la branduri diferite, fabricate în Turcia. “Noi credem că trendurile provin nu doar din afară, ci și din țara noastră. Turcia este o țară de producție și trebuie să vină cu inovație pentru a fi competitivă. Acest lucru creează de asemenea trenduri.”, a mai declarat Yilmaz Yilmaz.

Cei doi soți aveau sarcini clar delimitate în cadrul companiei: în timp ce Gülden se ocupa de marketing și brand design, Yilmaz era responsabil de recrutarea personalului și administrarea afacerii.

Anul 1995 a fost unul decisiv pentru evoluția brandului Koton. De ce? Pentru că atunci compania a decis să își lărgească orizonturile și să creeze propriile colecții, de la design, la producția propriu zisă.

După doar un an, a fost deschis primul magazin din afara Turciei, în una din țările cu cel mai mare potențial de cumpărare la acea vreme: Germania. Orașul ales: München.

Abia în anul 1997 a fost deschis în Istanbul un magazin creat după conceptul dezvoltat în 1995. Afacerea a prosperat, motiv pentru care, după 12 ani de la înființarea companiei, au fost puse bazele sistemului de franciză pentru magazinele Koton. După doar 2 ani, managementul companiei a decis să extindă departamentul de design și să crească diversitatea produselor. Direcția abordată a fost cea de fast fashion, despre care am mai discutat în articolul despre evoluția H&M. Conceptul de fast fashion a fost asociat cu deschiderea de magazine mari, care aveau la bază diversitatea obiectelor vestimentare.

Inaugurarea magazinelor Koton a continuat cu succes în anii următori, compania ajungând în 2007 la un total de 150 de magazine în întreaga lume. Acesta este anul în care a fost inaugurat și primul magazin Koton din România, în centrul comercial București Mall.

koton_bucurestimall

Urmează partea a doua a acestui articol. Mâine. 🙂

 

TI-A PLACUT? CITESTE SI:

11 Comments

  1. Wowww… Cred ca ti-a luat ceva timp tot research-ul asta. Felicitari! Ai putea prezenta la un eveniment de profil materialele pe care le faci despre branduri.

  2. Am fost la inaugurarea magazinului din mall si tot timpul m-am intrebat ce e cu magazinu’ asta. Arata super profi, gen Zara, H&M etc., da nu am auzit de el pana acum. Bine venite informatiile. era bine daca stiam dinainte, ca sa nu mai caut atat pe net…… Intr-un singur articol, am citit tot ce ma interesa. 🙂

    • Tania, de mult așteaptă în drafts acest articol, dar abia acum am avut timp să îl finalizez și să îl public. Și eu aș fi vrut să fie gata înainte de inaugurarea magazinului din Iulius Mall, dar asta e. 🙂

  3. Tin cateva seminarii de branding si publicitate la sectia de Comunicare din Cj si chiar ma bucur sa le pot recomanda studentilor mei blogul tau. Te sfatuiesc sa continui sa scrii despre branduri de succes. Prezentarile pe care le faci sunt cu adevarat utile, mai ales pentru studentii la advertising.

    • Oooo… Fain daca articolele pe care le scriu sunt utile studentilor la comunicare. Si eu am terminat aceeasi facultate, dar in Timisoara. 🙂

Leave a Reply