Istoria unui brand cu iz de cafea: Starbucks (Partea II)

Așa cum am scris în prima parte a acestui articol, visul lui Howard Schultz, la vremea aceea Head of Marketing la Starbucks, era acela de a construi un espresso bar care să emane atmosfera din cafenelele italiene. Acest vis a devenit realitate abia în 1984.

În acel an, Baldwin, Siegel și Bowker au achiziționat „Peet’s Coffee and Tea” și toate resursele financiare ale companiei au fost îndreptate catre acest local.

De asemenea, 1984 reprezintă și anul deschiderii celui de-al șaselea magazin Starbucks. Abia cu acest prilej Schultz a primit acceptul lui Baldwin de a construi un espresso bar de 300 mp în noua locație. În doar 2 luni, noul concept Starbucks a atins pragul de 800 de clienți zilnic.

Deoarece continua să se lovească de reticența lui Baldwin în ceea ce privește dezvoltarea conceptului de espresso bar care să emane energia debordantă din cafenelele italiene, Schultz a părăsit Starbucks în anul 1985 pentru a o lua pe un nou drum. Fidel ideii la care nu dorea să renunțe dintr-un instinct parcă eroic, plin de cutezanță și ambiție, el și-a întemeiat în aprilie 1986 propria cafenea, pe care a denumit-o „Il Giornale”.

Fostul lui colaborator, Gordon Bowker, a acceptat postul de consultant. Împreună, cei doi au călătorit în Italia, unde au vizitat în jur de 500 de cafenele. În acest timp, ei au analizat atmosfera boemă ce îi învăluia pe clienții care călcau pragul acestor localuri intime, prietenoase, pline de savoarea cafelei proaspăt făcute.

Una dintre cele mai de succes „achiziții” ale lui Schultz pentru „Il Giornale” a fost Dave Olsen, care deținea o cafenea cunoscută pentru una dintre cele mai delicioase băuturi de origine italiană – caffe latte. Schultz l-a angajat pe Olsen ca responsabil de operațiunile interne. Decizia s-a divedit a fi una plină de inspirație, numărul mediu de clienți la care „Il Giornale” a ajuns în doar câteva luni fiind de 1.000 de persoane pe zi.

Dupa doar 6 luni, Schultz a inaugurat al doilea espresso bar, iar în anul 1987 l-a deschis pe al treilea, în Vancouver.

În același an, a avut loc una dintre cele mai surprinzătoare întâmplări pe care destinul i le-a pregătit lui Howard Schultz: Jerry Baldwin și Gordon Bowker au decis sa vândă Starbucks. Acest moment marchează ascensiunea lui Schultz ca om de business deoarece, veșnic îndrăgostit de compania pentru care a lucrat timp de câțiva ani, el a decis să cumpere Starbucks în august 1987, pentru suma de 3,8 milioane de dolari.

Noua companie Starbucks deținea în total 9 magazine.

Noul logo reprezenta o îmbinare între maroul tradițional și verdele lui „Il Giornale”.

În data de 27 octombrie 1987 Starbucks a deschis primul său magazin din Chicago. După câțiva ani, Starbucks s-a extins și pe piața din California, primul oraș vizat fiind Los Angeles. 15 magazine au mai fost deschise în 1988, 20 în 1989, 30 în 1990, 32 în 1991 și 53 în 1992. S-a ajuns astfel la un total de 161 magazine, cu 36 mai mult decât Schultz prevăzuse inițial.

Ultima parte a acestui articol conține informații despre evoluția Starbucks sub conducerea lui Howard Schultz, atât din perspectiva vânzărilor, cât mai ales a resurselor umane, Schultz fiind în permanență preocupat de bunăstarea angajaților săi, conștient fiind că aceștia reprezintă o punte principală către succesul companiei.

 

“SCRISORI” SIMILARE:

 

TI-A PLACUT? CITESTE SI:

3 Comments

  1. Interesant articolul! Chiar mi-am cumparat cartea despre viata lui Howard Schultz de la Starbucks. 🙂

  2. Imi place titlul pe care l-ai ales pentru acest articol. E bine sa cunoastem si astfel de povesti, mai ales daca suntem clienti fideli ai brandurilor respective. 😀

Leave a Reply