Istoria unui brand cu iz de cafea: Starbucks (Partea I)

30 Apr

Seria articolelor despre cele mai iubite și renumite branduri a început cu H&M, iar astăzi continuă cu un alt brand, pe cât de popular, pe atât de „frecventat”: Starbucks. Astăzi, partea I… 😀

Povestea Starbucks începe în anul 1971, când trei buni prieteni, profesorul de limba engleză Jerry Baldwin, profesorul de istorie Zev Siegel și scriitorul Gordon Bowker, au deschis un magazin în Pikes Place Market din Seattle. În alegerea numelui de Starbucks, cei trei amici s-au inspirat din romanul „Moby Dick” al lui Herman Melville. Starbuck era personajul care s-a remarcat ca fiind un mare iubitor de cafea.

Ideea înfiinţării acestui local a venit de la un bun prieten al celor trei, imigrantul danez Alfred Peet. În anul 1966, acesta a pus bazele unui mic magazin în Berkeley, California („Peet’s Coffee and Tea”), specializat în importul de ceai și cafea. De asemenea, Peet îi învăța pe clienții săi cum să macine boabele astfel încât să își prepare acasă cafea de cea mai bună calitate.

Starbucks Logo

Deși avea un aspect modest, micul magazin Starbucks a fost un succes, vânzările depășind așteptările celor trei fondatori. În primele luni de funcționare, aceștia călătoreau periodic la Berkley pentru a învăța din experiența bunului lor prieten, Alfred Peet.

Abia după aproximativ 1 an cei trei prieteni și-au cumpărat propriul aparat pentru prăjit cafeaua. Până atunci, ei aduceau boabele de cafea gata prăjite de la magazinul lui Alfred Peet. Ulterior, au îmbunătățit procedurile de prăjire învățate de la acesta cu metode proprii de preparare, obținând astfel un gust inedit al cafelei.

În 1972 a fost deschis al doilea magazin Starbucks.

1981 a fost anul în care cei trei entuziaști l-au cunoscut pe Howard Schultz. Acesta conducea operațiunile cu Statele Unite ale Hammarplast, compania suedeză de articole de menaj de la care Starbucks comanda periodic echipamente.

Activitatea Starbucks a stârnit interesul acestuia, motiv pentru care, presimțind parcă succesul de care avea să se bucure micul local din Seattle, a decis să îl viziteze. Impresionat de gustul cafelei proaspete, preparate de unul dintre angajații Starbucks, dar și de pasiunea pe care cei trei fondatori o manifestau pentru afacerea lor, Schultz a decis că vrea să lucreze în cadrul acestei companii ca Head of Marketing.

Baldwin, Siegel și Bowker au fost reticenți la început, din cauza propunerii entuziaste a lui Schultz de a deschide magazine Starbucks în Statele Unite și Canada, el simțind potențialul puternic al acestui business. Totuși, având în vedere că un om cu experiența profesională a lui Schultz și-a manifestat dorința de a lucra pentru Starbucks, cei trei prieteni nu l-au putut refuza. Astfel, el a obținut postul dorit în septembrie 1982, moment care marchează trecerea Starbucks de la un local întemeiat de trei prieteni iubitori de cafea, dornici să atingă succesul în afaceri, la un concept de business inovativ și profitabil.

În primele luni de la angajare, Schultz și-a petrecut cea mai mare parte a timpului învățând tehnicile de preparare a cafelei. În același timp, el a insistat foarte mult pe instruirea angajaților în ceea ce privește atitudinea prietenoasă și deschisă față de clienți, conștient fiind că, împreună, angajații și clienții formează echipa ideală pentru a propulsa o afacere pe culmile succesului. De asemenea, clienții Starbucks aveau la dispoziție broșuri cu informații despre cafea.

Anul 1983 a fost unul decisiv în cariera lui Schultz. Trimis în Italia pentru a participa la un târg internațional de produse de menaj, el a intrat pentru prima dată în contact cu atmosfera radiantă și aroma de vis din cafenelele italiene. Atunci și-a dat seama că Starbucks avea nevoie de acea atmosfera intimă, unde să poți merge cu prietenii la o cafea proaspată, la un espresso sau un capuccino.

Aceasta a fost licărirea de care avea nevoie pentru ca mintea lui să înceapă instant să creioneze un nou concept, un nou design, o nouă viață pentru compania la care începuse să țină atât de mult. Entuziasmat de planurile sale de viitor pentru Starbucks, Schultz s-a întors în Seattle, nerăbdător să le povestească celor trei prieteni despre ideile lui.

Răspunsul a fost însă unul tranșant: Starbucks este un retailer, nu un restaurant sau un bar.

Povestea continuă în partea a doua a acestui articol.

 

“SCRISORI” SIMILARE:

 

Despre Georgi

Georgi

Mămică, blogger, marketer… În ordinea asta. 🙂
Scriu “scrisori” despre parenting, fashion, marketing, despre natură și orașul meu natal, despre fericire și, mai ales, despre viață. În special a mea.
Răspund la “scrisori”. Online și nu numai.

ȚI-A PLĂCUT? CITEȘTE ȘI:

Koton – Din Turcia, with Love… (DOC) Mai jos găsiți documentul care sintetizează informațiile prezentate în cele două articole despre Koton (partea I, partea II). O poveste de succes, un ...
Koton – Din Turcia, with Love… (Partea I) Pentru că de acum îl avem și în Timișoara, în Iulius Mall, m-am gândit să vă spun mai multe despre Koton, brandul de fashion no. 1 în Turcia. În preze...
Koton – Din Turcia, with Love… (Partea II) După cum am menționat în articolul anterior, în anul 2007, 150 de magazine Koton existau la nivel mondial. În 2009, cu un total de 210 magazine în înt...
HM – De la magazin de provincie la brand de succes (DOC) Aşa cum am promis, astăzi postez documentul despre istoria şi evoluţia H&M, o sinteză a celor trei articole dedicate acestui brand (partea I, part...
HM – De la magazin de provincie la brand de succes (Partea III) Revenind la strategia de expansiune a Grupului H&M, trebuie spus că primele magazine H&M au fost deschise în Europa Centrală, în regim de fran...
Istoria unui brand cu iz de cafea: Starbucks (Partea III) În primele două părți ale articolului despre istoria unuia dintre cele mai cunoscute branduri din lume, Starbucks, am scris despre cum a luat ființă p...

6 comentarii

  1. zanzibar

    in facultate am facut un referat pe acest subiect :))

    • Sper că ai luat o notă mare pentru el! 😉

      • zanzibar

        ooooo… daaa….. am luat 9. profesori exigenti, stii cum e… :))

  2. Vidy S

    Pfuiii… Am mers de atatea ori la Starbucks si nu am stiut toate astea! Citesc rapid si celelalte 2 parti! 🙂

    • Sper că ţi-au plăcut şi celelalte 2 părţi! 😉

scrie-mi si tu...

*